Asadar, puntea pe portale este o tehnologie dedicata mersului pe teren accidentat, in care axul orizontal al puntii rigide este pozitionat mai sus fata de centrul butucilor de la roata. Cu alte cuvinte, daca la o punte rigida, planetarele din interior angreneaza direct butucul rotilor, in cazul puntii pe portale, acesta este angrenat indirect, prin intermediul unor roti dintate.
Aceasta pozitionare naste doua avantaje directe: o garda la sol mai mare si un raport de multiplicare a cuplului prin intermediul rotilor dintate care functioneaza exact ca o mini-cutie de viteze.
Mai exact, la ce este buna o punte pe portale?
Ei bine, asa cum spuneam si mai sus, acest tip de punte este ideal pentru masinile de off-road sau acolo unde se cere o garda la sol mai mare. Axul fiind pozitionat deasupra, vehiculul poate trece in siguranta peste obstacole precum bolovani sau sleauri, fara ca soferul sa-si faca griji ca acestea pot lovi diferentialul, spre exemplu.
Un alt avantaj este cel constituit de multiplicarea fortei de tractiune. In general, la masinile de teren, exista in cutia de viteze o treapta speciala pentru tractiune, numita Low-Gear (sau Low-Range). Atunci cand este cuplata, turatia creste, insa masina se misca extrem de incet, bucurandu-se de cuplu urias. La masinile cu punti pe portale, aceasta multiplicare se face si mai bine prin intermediul rotilor dintate care pot fi de diametre diferite. Astfel, in clipa in care te poti bucura de si mai mult cuplu, poti aborda fara probleme o panta mai abrupta, poti iesi din noroaie adanci sau poti tracta orice.
Dar, odata cu avantajele, vin si dezavantajele. Principala problema a puntilor pe portale o viteza redusa cu care poate functiona. De exemplu, fiind roti dintate care merg brut, una peste cealalta, nu poti circula cu viteze mari pe autostrada, atat din cauza zgomotului, cat si a uzurii. In plus, pentru ca puntea nu este continua, direct catre roti, ci este intrerupta in portale, in clipa in care se exercita presiuni mari laterale asupra rotilor, exista riscul de cedare.
Din moment ce planetarele angreneaza indirect rotile, acestea trebuie sa se invarta invers fata de unele normale. Asta inseamna ca diferentialul central de pe o punte pe portale este mai complex, deci implicit mai scump. Pe de alta parte, pentru ca exista si reductoarele sub forma de roti dintate din fiecare portal, reductorul din transmisie poate fi mai usor si mai fiabil.